Inspiratie: 4 niet te missen strategieboeken

WEER EEN MOOI JAAR VOOR STRATEGIEBOEKEN

Afgelopen jaar zijn er weer veel interessante en minder interessante boeken gepubliceerd over strategie, organisatie, en management. De principes van strategie, organisatie en management van de huidige economie zijn heel anders dan de verouderde praktijken van de hiërarchische bureaucratie in de uitstervende traditionele economie. Dat zien we ook terug in een aantal interessante boeken die de afgelopen periode zijn verschenen.foto-bij-inspiratie-4-niet-te-missen-strategieboeken

Auteur Steve Denning, die veel spreekt en schrijft over de nieuwe economie en ‘radical management’, heeft afgelopen zomer al een bijzondere lijst samengesteld van ‘Best New Books for the Creative Economy’. Daarin staan klassiekers-in-de-dop zoals Lean Startup van Eric Ries, What Matters Now van Gary Hamel, The Innovator’s Prescription van Clayton Christensen en 15 andere.

In lijn met Denning’s aanzet om te komen tot een nieuw management canon voor de huidige turbulente tijd vol snelheid, flexibiliteit, creativiteit en innovatie hebben wij onze eigen selectie gemaakt van meest aansprekende boeken die we afgelopen jaar hebben gelezen en/of toegepast in de praktijk. Pick & choose!

  • The end of competitive advantage – Rita Gunther McGrath
  • Designing for growth – Jeanne Liedtka en Tim Ogilvie
  • The connected company – Dave Gray
  • Gamestorming – Sunni Brown, Dave Gray, James Macanufo

THE END OF COMPETITIVE ADVANTAGE – RITA GUNTHER MCGRATH

foto-bij-inspiratie-4-niet-te-missen-strategieboeken2Wat als het basiselement van vrijwel elke bedrijfskundige theorie omver wordt geworpen? Wat als het fundament onder je bedrijfsstrategie wegzakt? Dat kan gebeuren door het boek ‘The end of competitive advantage’. Rita Gunther McGrath voorziet namelijk het einde van het concept van (langdurig) concurrentievoordeel, een bedrijfskundig principe dat ons met de paplepel is ingegoten door managementguru’s als Michael Porter.

“Strategy is stuck,” vertelt het boek ons. “Virtually all strategy frameworks and tools in use today are based on a single dominant idea: that the purpose of strategy is to achieve a sustainable competitive advantage. This idea is strategy’s most fundamental concept. It’s every company’s holy grail. And it’s no longer relevant for more and more companies… Strategy was all about finding a favorable position in a well-defined industry and then exploiting a long-term competitive advantage. Innovation was about creating new businesses and was seen as something separate from the business’s core set of activities.” Het probleem is natuurlijk dat concurrentievoordeel tijdelijk is en niet langdurig.

Daarom hebben we een nieuwe set aannames nodig over hoe de wereld van strategie werkt. En een nieuw ‘draaiboek’ over hoe je moet concurreren en hoe je met strategie omgaat als concurrentievoordeel tijdelijk en relatief snel vergankelijk is. Het levert een mooi boek op met interessante overzichten waarmee een bedrijf zichzelf kan toetsen: staan mijn managementprincipes nog in de oude wereld, met één been in de nieuwe wereld of zijn we al goed op stoom om een zich continu aanpassende winnaar te worden?

DESIGNING FOR GROWTH – JEANNE LIEDTKA EN TIM OGILVIE

Eindelijk een boek waarin een duidelijke brug geslagen wordt tussen business en design. Het laat zien hoe de oplossingskracht van design thinking van toegevoegde waarde is bij business vraagstukken als groei en innovatie. Het boek is geschreven door Jeanne Liedtka (begonnen als strategy consultant bij BCG, doceert strategie bij Darden School of Business) en Tim Ogilvie (innovation strategy consultant, expert in service innovatie, customer experience design).foto-bij-inspiratie-4-niet-te-missen-strategieboeken3

Wat brengen de auteurs? Een gestructureerde aanpak met praktische tools. Hun aanpak claimt dat het managers helpt beter te worden in vernieuwing en groei te realiseren. Liedtka en Ogilvie stellen 4 vragen centraal: What is? What if? What wows? What works? Beantwoording van deze vragen vormt tevens de iteratieve aanpak. Het mooie is dat dit wordt ondersteund door 10 tools, voornamelijk afkomstig uit de design wereld en 4 tools voor project management. Duidelijk en toegankelijk geschreven, met praktische tools waarmee je direct aan de slag kunt.

Een aanrader voor wie design thinking nog niet in een gestructureerde vorm heeft gezien!

THE CONNECTED COMPANY – DAVE GRAY

Veel hedendaagse bedrijven hebben een hiërarchische structuur waar het werk opgedeeld is in functies. Dit systefoto-bij-inspiratie-4-niet-te-missen-strategieboeken4em is uitermate betrouwbaar in een stabiel milieu. Maar in een turbulent milieu als vandaag de dag staat deze structuur volgens Gray al snel op instorten. In zijn boek ‘The connected company’ stelt hij dat het noodzakelijk is voor bedrijven om van een verdeelde structuur (de hiërarchie) naar een verbonden structuur (de holarchie) te veranderen. Een bedrijf dient zich meer te gedragen als een organisme dat zelfstandig leert, samenwerkt en waar iedereen ‘eigenaar’ is. Zoals Gray zegt is het zeker not easy maar nog veel belangrijker not optional. In de toenemende turbulente wereld lijkt Gray maar 1 oplossing voor ogen te hebben, adapt or die.

Spoiler alert: Gray zegt gedag tegen de organisatie piramide en introduceert een celstructuur. In deze structuur kan elk onderdeeltje als een op zichzelf staand geheel opereren & functioneren.

Leuk om te weten: het boek is geschreven met de drukke professional zoals jijzelf in het achterhoofd. Zo is de index bijvoorbeeld ook meteen de management summary. Wij raden je aan vooral verder te lezen, zeker de moeite waard.

GAMESTORMING – SUNNI BROWN

Ok, het boek is alweer een paar jaartjes oud, maar toch. ‘A playbook for innovators, rulebreakers, and changemakers’ komt altijd van pas.

foto-bij-inspiratie-4-niet-te-missen-strategieboeken5Geen visie over strategie in dit boek maar wel ruim 80 manieren om strategische processen en besluitvorming te versnellen. Voor iemand die veel ervaring heeft met het ontwerpen van werksessies komen veel ‘games’ waarschijnlijk bekend voor. In dat geval is het toch een heel handig naslagwerk. Voor ons was dit boek het afgelopen jaar veruit het meest praktisch toepasbare boek. Voor iedere behoefte en situatie wordt wel een vorm beschreven waarop je in teamverband tot resultaat kunt komen. Misschien neem je de vorm niet letterlijk over, inspiratie is absoluut gegarandeerd.

Het boek maakt creatieve werkvormen toegankelijk voor eenieder die besluitvorming wil versnellen, stakeholders wil betrekken en dat op een actieve manier wil doen.

Share This