8 kenmerken van goede strategieconsultants

Herken je dit? Strategieconsultants die met een team naar binnen komen denderen, input ophalen, gaan zitten analyseren, om vervolgens de resultaten aan De Directie te presenteren. Voelt niet OK toch? Is het ook niet. Zeker niet als het over strategie gaat.

“HET NIEUWE DENKEN IS #SAMENDOEN”

Het resultaat wordt namelijk veel beter als directieleden, managers en medewerkers van bedrijven een grote en actieve rol hebben in het maken van hun strategie. Zelf bedrijfs- en marktanalyses uitvoeren, zelf oplossingen en concepten bedenken en uitwerken, zelf financiële business cases bouwen en zelf projecten uitvoeren.  Zo wordt vernieuwing helemaal van de organisatie zelf.

WAAR ZIJN STRATEGIECONSULTANTS DAN NOG GOED VOOR?

Meedenken mee over de aanpak, nieuwe ideeën inbrengen voor de strategie, inspireren met kennis en voorbeelden, kritische vragen stellen, voorstellen en resultaten reviewen en beoordelen, iedereen bij de les houden. Consultants zijn uitermate geschikt om groepen mensen bij elkaar te brengen, werksessies en bijeenkomsten te organiseren en faciliteren. En ze kunnen helpen om de strategie te visualiseren en resultaten en besluitvorming voor te bereiden.

VOORDOEN – MEEDOEN – ZELFDOEN

Samenwerking tussen bedrijven en strategieconsultants volgt het model van: voordoen – meedoen – zelf doen. Wij noemen dat #samendoen, waarbij de consultant écht helpt. Dat leidt tot betere oplossingen, meer impact en is ook nog eens goedkoper.

Uit onze ervaringen van de afgelopen jaren en vele gesprekken met klanten hebben we een lijstje samengesteld van criteria waaraan een goede strategieconsultant zou moeten voldoen:

  1. Toegankelijk en laagdrempelig.
  2. Durft veel open vragen te stellen
  3. Helpt door kritisch te zijn bij aannames en vooronderstellingen die worden gedaan
  4. Maakt bondige plannen, en stimuleert om aan de slag te gaan. Start experimenten, meet resultaten, valideert en leert.
  5. Is zich bewust van z’n rol als katalysator en helpt bedrijven zelf aan de slag te gaan
  6. Stimuleert co-creatie: betrekt medewerkers en/of de omgeving van het bedrijf, zoals klanten. Gebruikt creatieve werkvormen en moderne media om samenwerking te bevorderen.
  7. Start van het begin af aan met het overdragen van kennis, methoden, tools en technieken aan de klant.
  8. Laat blijvende indrukken achter door visualisatie. Dit brengt strategie tot leven, als symbool voor vernieuwing. Goed ontworpen en via media van deze tijd: infographics, video’s, prototype van web- of mobiele sites, games, 3D printing, etc.

In hoeverre voldoen de strategieconsultants die je inhuurt aan bovenstaande kenmerken?

Share This