consultancy duurzaamheid

Consultancy in coronatijd: “Duurzaamheid integreren is morele plicht van consultants”

interview met Pascal van de Poll door Badenoch+Clark

Op het kleurrijke en inspirerende kantoor van Strategiemakers in Amsterdam werken de consultants – geheel coronaproof –hard aan de versnelling van hun purpose: bedrijven écht verduurzamen. “Ik vind het een morele plicht van ons als consultants om duurzaamheid onderdeel van een strategie te maken”, aldus mede-oprichter Pascal van de Poll.

We zijn Strategiemakers gestart in de vorige financiële crisis”, vertelt Van de Poll. “Een crisis biedt ook kansen, zeker als je een nieuw geluid in de markt laat horen.” Strategiemakers combineert traditionele strategieconsulting met het trainen van bedrijven om innovatie te verankeren in hun strategie. Met co-creatie, innovatie en design samen met de klant op hun ‘Strategiefabriek’ in Amsterdam en Utrecht, zodat de klant daarna zelf continu haar strategie kan ontwikkelen, uitvoeren en bijsturen. De afgelopen jaren vroeg Van de Poll zichzelf steeds vaker af: vernieuwen we onszélf wel genoeg? “Klanten gaan altijd voor, dus innoveren doe je vooral in klantprojecten. Maar wat we onze klanten leren, geldt natuurlijk ook voor onszelf. Dus experimenteerden we al veel, maar de coronatijd gaf ons nog meer ruimte daarvoor.”

Doorpakken

De purpose van Strategiemakers luidt: bedrijven helpen duurzame innovatiebedrijven te worden waar het heerlijk is om te werken. Een streven dat actueler dan ooit lijkt. Van de Poll: “Het belang van duurzaamheid en innovatie wordt nu in coronatijd alleen maar meer benadrukt. Bedrijven hebben bovendien ervaren hoe snel hun mensen kunnen schakelen. Laten we nu echt doorpakken”, vindt Van de Poll. “We willen bedrijven helpen om volledig duurzaam te worden. Zich bewust maken van de impact die je als bedrijf op mens, milieu en maatschappij hebt. En dat gaat niet over een schoon wagenpark of je verbinden aan een goed doel, maar people, planet en profit volledig onderdeel van je strategie maken.”

Hoewel de aanleiding en actualiteit meehelpen, brengt corona natuurlijk ook obstakels, weet Van de Poll. “Veel bedrijven voelen nu vooral stress: overleef ik het? Krijg ik m’n business terug? En bij andere bedrijven – denk aan e-commercespelers, plexiglasleveranciers of pakketdiensten – is de vraag op dit moment juist zo hoog dat ze alleen maar die vraag moeten bijbenen. Eigenlijk zijn transformerende bedrijven de interessantste kandidaten voor een grote verbeterslag, die kunnen nu doorpakken, zich verduurzamen en dat volledig integreren in hun strategie en businessmodel.”

Duurzaamheid als coalitie

Dat doel wil Strategiemakers niet alleen in adviesvorm bereiken. Van de Poll: “We willen een platform bouwen waarop bedrijven elkaar aansteken en inspireren. Bedrijven kunnen veel meer halen uit samenwerking bij bepaalde thema’s. Zoals je afgelopen jaren bijvoorbeeld bij Agile zag, dat keken bedrijven ook bij elkaar af. Hoe mooi zou het zijn als je van duurzaamheid een soort coalitie kan maken? En we willen dan ook kleinere bedrijven die mogelijkheid bieden, die niet altijd in staat zijn een groot consultancytraject te betalen. De basis voor verduurzaming is al gelegd, maar in praktijk zijn er maar weinig echte voorbeeldbedrijven. Dat moet een vlucht gaan nemen. Anders gaat het niet goedkomen met die bedrijven. Je rolt zo de volgende crisis in. Als je verduurzaamt op alle aspecten, word je veel robuuster als organisatie.”

Morele plicht

Van de Poll: “Ik vind het onze morele plicht als consultants om duurzaamheid op de kaart te zetten bij klanten. Niet onze mond houden en alleen vanuit een financiële bril adviseren. Dan ben je zelf ook pas echt duurzaam als bureau. Daarin willen we vooroplopen. Niet als duurzaamheidsconsultants, maar door duurzaamheid onderdeel van de strategie te maken. Zodat onze klanten in 2030 oprecht kunnen zeggen: wij zijn een duurzaam bedrijf.”