culturele ondernemers

Culturele ondernemers luisteren naar hun klanten

CULTURELE ONDERNEMERS LUISTEREN NAAR HUN KLANTEN

In een bootcamp programma van drie maanden hebben wij acht culturele instellingen geholpen bij het vergroten van hun ondernemerschap. In de kern komt dat neer op meer waarde creëren voor bezoekers. Maar hoe doe je dat? Door je ambities scherp te formuleren en die sámen met klanten te realiseren.

Luisteren naar wat klanten willen is dubbel in de culturele sector. Vanuit een artistiek oogpunt wil je mensen vaak juist verrassen, prikkelen, laten reflecteren. Wat de ‘wow-factor’ gaat zijn van een avondje uit, kunnen mensen vooraf moeilijk aangeven. Logisch! Daarnaast: aan artistieke vrijheid valt niet te tornen. Maar om je organisatie en verdienmodel te innoveren blijft er genoeg over om te leren van de mening en het gedrag van bezoekers: van catering, logistiek, communicatie tot programmering en kaartverkoop.

GET OUT OF THE BUILDING

 

Onze deelnemers zijn voortvarend aan de slag gegaan. Eerst maakten ze een analyse van de behoeften van hun belangrijkste doelgroepen. Die zijn ze in de praktijk gaan toetsen om vervolgens te ontdekken op welke punten ze hun bezoekers beter kunnen bedienen.

Een streekmuseum voerde individuele gesprekken met scholen, een theater enquêteerde onder bezoekers en online via een klantenbestand, een poppodium organiseerde via Facebook een gesprek met een ‘focusgroep’, en een bioscoop analyseerde alle digitale statistieken die ze van hun website en social media konden vinden.

Daar kwamen brede onderwerpen uit zoals het versterken van het persoonlijk ‘hostmanship’ van (vrijwillige) medewerkers, een filmprogrammering die meer past bij de culturele achtergrond van de wijkbewoners, maar ook heel praktische zaken zoals het aanbieden van verschillende soorten witte wijn bij een openluchttheater. Dat blijkt de doelgroep enorm te waarderen! Na implementatie van dit soort getoetste ideeën ervaren bezoekers meer waarde tijdens een bezoek, komen daardoor vaker, vertellen enthousiaste verhalen aan hun vrienden en geven meer geld uit. Ook culturele ondernemers luisteren naar hun klanten! Proost.

Wil je meer weten over dit soort bootcamp programma’s of heb je een vraag, stuur dan een mail naar Myrthe Lemmen of Karlijn de Boer