Selecteer een pagina

TAKE-AWAYS CULTUUR EN LEIDERSCHAP 

Gedurende mijn studie (Industrieel Ontwerpen) speelde de TED-talk van Simon Sinek – de why – een grote rol. Om hem nu in het echt te horen spreken was fantastisch. En ja, hij overtrof mijn verwachtingen. Ik ben als Strategiemaker naar het Purpose Driven Leadership seminar geweest om nieuwe inzichten op te doen hoe wij bedrijven kunnen helpen transformeren (op het gebied van cultuur en leiderschap). Vanuit hun purpose. Want dat is onze purpose.

PURPOSE GEDREVEN

Dát je een purpose moet hebben als bedrijf staat buiten kijf. Maar hoe hoe help je een organisatie purpose-gedreven te werken? Hoe help je de vormgeving? Hoe creëer je een stimulerende cultuur? Wat is jouw rol daarbij als leider? Het start bij de ‘just cause’. Je visie op de toekomst moet volgens Simon Sinek krachtig zijn, gelinkt aan de waarom van het bedrijf, aan je purpose. De ‘just cause’ beschrijft de purpose van je bedrijf, geprojecteerd op de toekomst. Hoe ziet de toekomst er uit, waarin je purpose is gerealiseerd? Dit moet zo inspirerend zijn, dat werknemers er dingen voor zouden opofferen: “A just cause needs to be so compelling that you want to sacrifice for it.” Een voorbeeld wat mij ontzettend aansprak is van Lightyear, de elektrische auto op zonne-energie. Clean mobility for everyone. Dit is geen doel wat je kan halen, maar wat je wel vooruit kan bewegen.

Daan Roosegaarde, kunstenaar en innovator, gelooft dat als we ons de toekomst niet kunnen voorstellen, we er ook niet kunnen bouwen. Met projecten als de smog free ring en de smart highway stretched hij de status quo. Door klein te beginnen, laat hij stapje voor stapje zien hoe het ook anders kan. Door het creëren van prototypes of kleine projecten: “People won’t change because of facts or numbers. But if we can trigger the imagination of a new world, that’s the way to activate people. I don’t believe in utopia, but in protopia; step by step upgrading the world around us.”

CULTUUR EN LEIDERSCHAP

Als leider speel je een belangrijke rol in het creëren en het uitdragen van je purpose. Simon Sinek schetst het contrast tussen de eindige (finite) en oneindige (infinite) manier van denken. Waar in een eindige wereld de spelers, regels en einddoelen duidelijk zijn, zijn die dat niet in een oneindige wereld. Het einddoel verandert mee met de veranderingen in de context, spelers wisselen en daarmee ook de regels. Het doel is niet om te winnen, maar om te spelen. Sinek noemt dat leiders met een oneindige manier van denken in staat zijn om sterkere, innovatievere en inspirerendere organisaties op te bouwen, gebaseerd op vertrouwen.
Metrieken worden gebruikt om te meten of bedrijven, afdelingen, teams of werknemers hun doelen wel of niet halen. Waar vaak niet naar gekeken wordt, is hoe zij tot die doelen zijn gekomen, terwijl je daar het meeste van kan leren. In een oneindige manier van denken zijn dus ook andere metrieken nodig aldus Sinek: “In an infinite world; use metrics to measure speed and distance, metrics should not only measure if the goal is met, but also how!”

 

Antropologe Jitske Kramer benadrukt dat een cultuur die je purpose nastreeft niet zomaar ontstaat. Elkaar alleen maar spreken over het wel of niet afvinken van to do’s is niet genoeg. Je moet zelf momenten creëren om samen tot dezelfde waarden te komen. Door middel van (meer intieme) kampvuurgesprekken: delen van herinneringen, emoties en het verder kijken dan elkaars rol. Bij een kampvuur ontstaan transformationele gesprekken. Dat geeft pas echt vorm: “Shaping a culture does not happen with bullet point meetings, you need campfire conversations to actually connect.” 

 

Ondanks dat je als leider al wel ideeën kunt hebben over  wat nodig is, een cultuur (-verandering) kan je niet opleggen. Het moet passen bij waar je vandaan komt, wat en waar je bent en waar je naartoe wilt. Het ontstaat en wordt gevoed door interactie met elkaar, door elke beslissing die wordt genomen. Groot en klein. 

PRIORITEER PURPOSE BOVEN METRIEKEN

Last but not least, gaat het volgens Sinek bij purpose driven leadership naast je purpose, metrieken en cultuur, ook om de capaciteit van het leiderschap in existentiële flexibiliteit. Vanuit een oneindige manier van denken, gaat het om de bereidheid om grote strategische shifts door te voeren om dichterbij je purpose te komen. “Prioritise purpose over metrics.” Dit zal op de korte termijn pijn kunnen veroorzaken en het kan moeite kosten iedereen uit te leggen waarom: omdat het je dichterbij de ‘just cause’ brengt.

Niet alleen Simon Sinek, maar het hele palet aan sprekers én de organisatie van het seminar overtroffen mijn verwachtingen. Het heeft me gevoed met ontzettend veel inzichten hoe wij onze klanten weer verder kunnen helpen bij hun (innovatie) transformaties.

Meer weten? Neem dan contact op met Floor, Pascal, Anne-Lies of Myrthe!

Share This