Power of community

INZICHT IN TRENDS: DE KWACHT VAN EEN GEMEENSCHAP

Wij geloven dat succesvolle strategie en innovatie begint bij het begrijpen van de context van je markt en de behoefte van je klant. Trends zijn hiervoor een mooie tool. Trends geven inzicht in technologische, maatschappelijke en demografische ontwikkelingen. Hiermee zijn trends een goede voorspeller van de (toekomstige) wensen en behoeftes van klanten. Om die reden geven wij je graag inzicht in trends die grote impact hebben op het gedrag van consumenten en de wijze waarop bedrijven functioneren. Wij trappen dit trendinzicht af met ‘The power of community’.

TRENDINZICHT 1: THE POWER OF COMMUNITY

Ik neem je graag mee naar Rio de Janeiro, twee jaar voorafgaand aan het wereldkampioenschap voetbal van 2014. In een buitenwijk van Rio staat men op het punt te beginnen aan de bouw van een van de stadions voor het WK. Dit stadion wordt echter gebouwd op de plek waar nu een school staat. Niet zomaar een school, maar de school die kort daarvoor is verkozen tot een van de beste scholen van Rio. De scholieren, ouders en leerkrachten van de school hebben in de maanden daarvoor alles geprobeerd om de sloop te stoppen. Zij hebben een brief gestuurd naar de burgemeester van Rio, ze hebben e-mails gestuurd naar de regering en het ministerie van onderwijs. Echter alles zonder enig resultaat, of zelfs maar een reactie. Dit verandert als een van de ouders met een idee komt om een protest te organiseren. Hij stelt voor om camera’s op te hangen rond de school. Op een website wordt continue een livestream van de beelden getoond. Bezoekers van de website kunnen zich inschrijven voor het protest. Wanneer zij zich inschrijven krijgen ze automatisch een sms’je, als op een van de camera’s bulldozers zichtbaar zijn. Na aandacht van de lokale media ging de website viral. Binnen 10 dagen na de lancering hadden 2 miljoen mensen zich ingeschreven voor het protest. Dit veranderde alles. De FIFA, maar ook de lokale bestuurders konden niet meer om de community van tegenstanders heen. In overleg besloten zij de school te sparen en het te bouwen stadion te verplaatsen.

strategie en innovatie

Dit voorbeeld laat op mooie wijze zien hoe internet het mogelijk maakt om machtsbronnen te organiseren. Social media en online platformen maken het steeds makkelijker om verbindingen te creëren en communities te bouwen van gelijkgestemde. Waarbij sprekend is dat het werkelijke protest niet eens meer hoeft plaats te vinden. De community op zichzelf is de machtsbron geworden.

Een ander voorbeeld van de facilitatie van macht door het internet is de Arabische lente. De revolutie die een kettingreactie veroorzaakte in volledig Noord-Afrika en gehele regimes omverwierp. De macht van communities raakt echter niet alleen politieke onderwerpen, maar heeft ook een grote impact op bedrijven en de wijze waarop markten gedreven worden. Wanneer producten aan de behoeften van klanten voldoen kan de verkoop razendsnel gaan. Goede voorbeelden hiervan zijn IndieGOGO en Kickstarter. Op beide platformen kan je pre-order crowdfunding investeren in nieuwe producten. De afgelopen jaren is er voor 4 miljard aan producten gekocht, waarvan de meest succesvolle producten binnen een paar dagen miljoenen opgeleverd hebben.

Aan de andere kant kan een negatieve ervaring met een bedrijf veel schade aanbrengen voor het merk en het imago van een bedrijf. Deze volledige transparantie is de reden dat ‘fake news’ de afgelopen periode veel aandacht heeft gekregen. De snelheid waarop informatie tussen personen wordt gedeeld maakt het steeds lastiger om waarheid en leugen van elkaar te scheiden. De macht van verkeerd geïnformeerde communities kan daarmee grote gevolgen hebben voor organisaties in de samenleving. Dit werd vooral zichtbaar tijdens de strijd om het Amerikaanse presidentschap, maar ook bij de Brexit verkiezing. Dit vraagt dat bedrijven en organisaties anders omgaan met klanten en stimuleert de zoektocht naar het verwezenlijken van de behoeften van klanten. Relevant zijn en blijven is een continu proces van aanpassing en het begrijpen van je klanten. Strategie kan niet meer voor jaren worden uitgestippeld, maar dient een continue dialoog te zijn die zich aanpast aan de wereld en reageert op de gebeurtenissen in deze wereld.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen bij het inzetten van onder andere trends bij het vernieuwen van je strategie of portfolio, stuur ons een bericht