ERIC RIES (Lean Startup) IN AMSTERDAM: “ALS JE MOET VRAGEN OF JE SUCCES HEBT, DAN HEB JE HET NIET.”

Een 800-koppen tellend publiek schoolt nieuwsgierig samen op de 4e etage van B.Amsterdam. De zaal doet denken aan een spelshowstudio: grote lampen verlichten het podium en voor hen die op de achterste rijen plaatsnemen zijn televisieschermen opgehangen. Het is zover: de zaal bereidt zich gretig voor om het verhaal van Eric Ries, geestelijk vader van de Lean Startup-methodologie en auteur van de bestseller The Lean Startup, tot zich te nemen. En wij waren erbij!

MET LEAN STARTUP BETREK JE DE KLANT

Eric Ries Lean Startup in AmsterdamVoor wie onbekend is met Ries of zijn boek: The Lean Startup zet een streep door ouderwetse bedrijfsvoering waarbij een idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst, eerst volledig tot ontwikkeling wordt gebracht voordat de klant wordt betrokken. Want, zo stelt de bevlogen auteur, het is maar zeer zelden zo dat je idee direct tractie vindt bij je klanten, if any. Veel vaker zul je herhaaldelijk moeten aanpassen (pivot), voordat je succes ervaart.

Om verspilling van elkaars geld en tijd tegen te gaan en om risico’s te verkleinen, kun je veel beter experimenteel te werk gaan. Onderzoek eerst het probleem van de klant en zijn ‘job-to-be-done’. Begin klein, maak een minimaal testproduct (MVP) en ga dat bij klanten valideren. Zo leer je sneller en goedkoper of je op de juiste weg zit.

FAIL SOON & FAIL OFTEN

Met sprekende voorbeelden en krachtige metaforen wordt de boodschap nog eens duidelijk: “Anyone talking to you about entrepreneurship, but not talking about failure, is either lying, trying to sell you something, or both” galmt het door de zaal terwijl iedereen ademloos luistert. Omdat iedereen al redelijk bekend is met boek, besluit Ries zijn praatje een stap verder te nemen. Een van de inspirerende hoogtepunten was het blootleggen van het verschil tussen de Lean Startup kennen en toepassen. Iedereen zich kan verdiepen in het boek. Maar in de praktijk blijkt het lastig om niets zomaar voor waar aan te nemen en consequent je ideeën grondig te toetsen.

Uit toespraken van ondernemers die deze valkuilen aan den lijve ondervonden, werd dit nog eens pijnlijk duidelijk. De waardevolle les is dat een idee richting product/market-fit ontwikkelen inhoudt dat je van nature aanwezige menselijke drangen, zoals een perfect prototype te willen bouwen, moet leren onderdrukken. Fail soon, and fail often is het devies, ook al onderstreept de goedlachse Ries dat hij dit zelf ook als lastig ervaren heeft.

 “ANYONE TALKING TO YOU ABOUT ENTREPRENEURSHIP, BUT NOT TALKING ABOUT FAILURE, IS EITHER LYING, TRYING TO SELL YOU SOMETHING, OR BOT”

INNOVATION ACCOUNTING IS ESSENTIEEL

Uit een tweede sessie met Ries later op de dag, blijkt zijn ambitie om de Lean Startup-methodologie door te laten groeien. Hij hintte eveneens op een nieuw project dat binnenkort zal verschijnen – check hier voor de sneak preview. Want, zo vertelt hij, ook al geniet zijn boek redelijke bekendheid, soms wordt het belang van de minder populaire onderdelen van zijn visie – zoals innovation accounting – over het hoofd gezien. Accounting mag dan wel niet zo pakkend klinken als Minimum Viable Product, het is absoluut essentieel voor succes. Trek de vergelijking met het besturen van een vliegtuig: innovation accounting is voor een startup wat de radartjes en tellers zijn voor een piloot. Wellicht saaiere materie dan het vliegen zelf, maar zonder vlieg je blind.

“THE ONE THAT LEARNS FASTEST, IS THE ONE THAT WINS”

JazeEric Ries Lean Startup op podiumker, wij hebben genoten van de ontmoeting met de man achter de Lean Startup. We zijn benieuwd naar zijn vervolgstappen en zullen daar, als het even kan, snel mee gaan experimenteren in onze projecten.

Share This