ORANJE FONDS & STRATEGIEMAKERS GROEIPROGRAMMA

Het is zover: mijn tweede blog over mijn ‘reis’ binnen Strategiemakers. Vorige week werd ik uitgenodigd om een dag deel te nemen aan een driedaagse bootcamp met het Oranje Fonds die gefaciliteerd werd door Tim, Myrthe en Pieter, een gezellige club dus! Het was een dag vol nieuwe inzichten, aha-momenten en leuke ontmoetingen, óók voor mij! Dit leek mij reden genoeg voor een nieuwe blog.

“Getting Out Of The Building”

Vooral het eerste deel van de dag vond ik ontzettend leuk en leerzaam. Eerst werd de vorige dag besproken en vertelde Myrthe hoe de planning voor de nieuwe dag eruit zag. Ook gaf ze tips en tricks over hoe de ondernemers de opdrachten van deze dag het beste konden aanpakken. Daarna ging ik mee met twee ondernemers, Rob en Martijn, voor het onderdeel “Getting Out Of The Building (GOOTB)”. Op Utrecht Centraal gingen we op zoek naar potentiële klanten die we een aantal vragen stelden met het doel om aannames te valideren. Wat ik hier vooral leerde was dat je pas echt bruikbare informatie verkrijgt indien je niet (direct) vertelt waar jouw bedrijf voor staat en waar je mee bezig bent. Mensen zeggen namelijk al snel dat het een leuk idee is, maar pas als je echt doorvraagt naar de wensen, behoeftes en frustraties van potentiële klanten kom je erachter of er vraag is naar jouw product of dienst. Bovendien leerde ik dat er, ondanks dat het naar mijn mening een redelijk natuurlijke reactie is, geen reden is om zenuwachtig of onzeker te zijn wanneer je op onbekenden afstapt. Waarom? Je hebt niks te verliezen! Zoals men zegt : “Ja heb je, nee kan je krijgen.” In dit geval krijg je veel vaker een ja dan een nee en daarmee genereer je een groot aantal insights waar je écht iets mee kan. Dat is dan gelijk ook weer mijn laatste grote inzicht ; de mensen waarop je afstapt kunnen je voorzien van zóvéél informatie en tips. Spreek ze aan en maak contact! Het is absoluut de moeite waard.

Toen we rond 13.00 uur weer terugkwamen bij de bootcamp locatie genoten we van een heerlijke lunch gevolgd door wederom een korte presentatie door Pieter. Hierna ging iedereen tijdens de ‘open space’ hard aan het werk om hun inzichten op te schrijven en nieuwe ideeën uit te werken. Het was mooi om te zien hoe sommige mensen elkaar opzochten om te sparren, te brainstormen of om hun verhaal te delen terwijl anderen juist graag in stilte hun inzichten wilden uitwerken. Het kon allemaal. Learnings over de dag werden gedeeld en Tim sloot de dag af met een interessante interventie.

Naast het feit dat ik mee mocht om te zien wat de Strategiemakers precies doen als ze niet op de Strategiefabriek zijn, heb ik natúúrlijk ook de camera meegenomen waarmee ik voor het eerst een filmpje heb gemaakt. Voor een impressie van deze dag kan je dit filmpje onderaan de blog vinden.

Wil je meer weten over bootcamps of andere soortgelijke onderwerpen, stuur dan een berichtje naar Myrthe.

 

Share This