Provincie Utrecht BMC Express

VERGROTEN VAN ONDERNEMERSCHAP

“DE BMC HEEFT ONS ALS BESTUUR HANDVATTEN GEGEVEN OM MEER BEZOEKERS TE GENEREREN, HET MUSEUM NOG BETER OP DE KAART TE ZETTEN EN OOK DE SAMENWERKING TE VERSTERKEN.”

DE KLANT

De Provincie Utrecht is in 2013 begonnen met culturele instellingen te helpen beter inzicht te krijgen in hun businessmodel.

Utrecht is een topregio op het gebied van wonen, werken én recreatie. Om aantrekkelijk te blijven ziet de provincie het belang van investeren in cultuur, zoals festivals, cultuureducatie en bibliotheken. Ook het stimuleren en versterken van cultureel ondernemerschap krijgt veel aandacht. Samen met gemeenten wil de provincie cultuur in de regio versterken door middel van innovaties en kennisdeling.

HET DOEL

De Provincie Utrecht wil culturele instellingen in de periode 2017-2019 blijven ondersteunen in het versterken van ondernemerschap, door drie trajecten te organiseren.
De culturele instellingen leren zakelijke kansen en verbetermogelijkheden te identificeren met hulp van visuele tools zoals het Business Model Canvas (BMC).

DE OPLOSSING

Acht culturele instellingen uit de provincie Utrecht krijgen de kans om hun business model te verbeteren door middel van de BMC Express. In een compact programma ondersteund door externe experts op cultureel en business vlak. We gaan verbeteren door te ‘doen’. Met elkaar krijgen we meer inzicht in: wie is onze bezoeker? Hoe kunnen wij meer inspelen op de behoeften van huidige en potentiële bezoekers? Hoe trekken we meer bezoekers aan? Waar liggen kansen voor samenwerkingen? En hoe kunnen we onszelf beter organiseren?

 Het is geen individuele reis. Op de stations trekken de culturele instellingen met elkaar op. We delen met elkaar wat we geleerd hebben. Wat we lastig vinden. Geven elkaar tips. Waarbij we vervolgens onze eigen reis weer zelf, maar als het goed is gemakkelijker, kunnen vervolgen. Tijdens het traject wordt nadrukkelijk contact gezocht met voormalig deelnemers aan het BMC traject. Zij delen hun ervaringen op het BMC vlak en helpen de huidige deelnemers verder in het ontplooien van ondernemerschap door te fungeren als mentoren tijdens het traject.

De eerste editie (2017) van de BMC Express heeft haar eindstation bereikt. Hier vertelden de culturele instellingen (Filmtheater ’t Hoogt, Vechtstreekmuseum, Openluchttheater Cabrio Soest, Stadsschouwburg Utrecht, Cultuur Platform Woerden en Stedelijk Museum Vianen) wat zij geleerd hebben en hoe zij hun ondernemerschap hebben vergroot.

Inschrijven voor de volgende edities in 2018 & 2019 kan op www.strategiemakers.nl/bmc-express/

Benieuwd naar een soortgelijke case?

 

Ga naar Spark

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

 

Neem contact met ons op

Startup Launch Class

STARTUP LAUNCHCLASS - ING & ACE

“COACHES DIE DIT PROGRAMMA HEBBEN DOORLOPEN, LEVEREN DUIDELIJKE MEERWAARDE BINNEN DE ING SQUADS.”

ING

ING is een wereldwijde financiële instelling met een sterke Europese basis gericht op het leveren van bankdiensten. Klantgroepen bestaan uit particulieren, gezinnen, kleine bedrijven, grote ondernemingen, instellingen en overheden. Domestic Banking Nederland is getransformeerd naar een agile organisatie bestaande uit tribes en squads. Elke squad wordt gecoacht door een agile coach vanuit ING.

 ACE

ACE is het Amsterdam Center for Entrepreneurship. Deze organisatie is opgericht door de UvA, VU, HvA en AHK en stimuleert onderzoek en onderwijs op het gebied van entrepreneurship. ACE wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam, het ministerie van Economische Zaken, Rabobank en EY.

DE SAMENWERKING

In co-creatie is het unieke Startup Launchclass programma ontstaan; een 10 weeks curriculum waarin startups vanuit ACE hun business idee gaan testen en ontwikkelen tot gevalideerd business model. Daarin worden ze gecoacht door agile coaches van ING. Deze ING coaches zijn door Strategiemakers opgeleid in Lean Startup en Customer Development. Elke week vindt een interactief online college, een werksessie met alle startups & coaches en een coachingsessie plaats. Een duidelijke win-win samenwerking: ING leert nadrukkelijk experimenteren en valideren op basis van klantbehoeften en de startups krijgen de kans om hun business versneld te ontwikkelen, met coaching en introducties binnen het ING netwerk. De climax van het traject is het pitchevent bij ING, waar directie, senior management, coaches en relaties de learnings van alle teams ervaren.

AFTERMOVIES

Klik op onderstaande foto’s om de aftermovies te bekijken.

ONLINE COLLEGES

Negen weken lang is er elke week een (interactief) online college gegeven aan de deelnemende startups, coaches en niet-deelnemende ING agile coaches. Hieronder staat een overzicht van de verschillende colleges op volgorde:

  1. Introductie in het programma, de methode Lean Startup en het Business Model Canvas
  2. Value Proposition Canvas
  3. Negen building blocks van een goede pitch
  4. Distributie kanalen en klantrelaties
  5. Verdien modellen en experimenten
  6. Resources en kernactiviteiten
  7. Samenwerkingspartners
  8. Kosten en investeringen
  9. Interview technieken en Lean Startup experimenten

BLOGS

Over de winter editie van 2016, hebben we meerdere blogs geschreven. Over de start van het programma, over inzichten van onder andere een succesvolle startup en over de spannende finale, waar uiteindelijk twee startups met de hoofdprijs naar huis gingen.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

Neem contact met ons op

SPARK

SPARK - INNOVATIE IN DE BOUW

“DEZE MANIER VAN INNOVEREN WERKT ECHT. SAMEN TOT NIEUWE INZICHTEN EN INNOVATIEVE OPLOSSINGEN KOMEN.”

DE KLANT

Spark is het open innovatie initiatief van een aantal partijen die inzien dat innovatie (van de bouw) niet door afzonderlijke bedrijven gedaan worden maar in co-creatie. Dat zijn Heijmans, TU/Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, Avans Hogeschool en de gemeente ’s-Hertogenbosch. Er worden activiteiten ontplooit om de gebouwde omgeving te vernieuwen en deze vernieuwing te versnellen.

HET DOEL

Eén van de programma’s van Spark is het Spark Talent programma, hét cross-over innovatieprogramma voor young professionals. Ambitieuze talenten gaan gedreven tot het uiterste met elkaar aan de slag met innovatievraagstukken in de gebouwde omgeving. Young professionals van diverse bedrijven zoals Dura Vermeer, Enexis, SWECO, Heijmans, TNO, ABB, KPN.

DE OPLOSSING

In 10 weken doorlopen zij een programma dat bestaat uit Design Thinking en Lean Startup. Om van probleemverkenning, ideevorming tot en met gevalideerd business model te gaan. In sprintdagen en een afsluitende Bootcamp van 3 dagen. Met een eindpitch voor alle deelnemende bedrijven en members van Spark. De doelen: leren innoveren met Design Thinking en Lean Startup en in co-creatie impact maken in de gebouwde omgeving.

Benieuwd naar een soortgelijke case?

Ga naar ABN AMRO

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

Neem contact met ons op

USG People

USG PEOPLE

DE KLANT

USG People, een grote uitzendorganisatie en HR-dienstverlener, is zich ervan bewust dat het uitzendproces in rap tempo digitaliseert. De IT-afdeling kon onvoldoende inspelen op deze veranderingen. Dit werd mede veroorzaakt door hun organisatievorm, die leidde tot veel overleggen, complexe relaties, en continue conflicten tussen projecten en operatie.

HET DOEL

We hebben USG People geholpen met een herontwerp van de organisatie naar 12 multidisciplinaire solution teams. Deze agile teams hebben een duidelijke missie en focus op klantbehoefte. Daarnaast zijn er, naar analogie met het Spotify-model chapters die zorgen dat medewerkers in solution teams zich blijven ontwikkelen op hun vakgebieden & competenties.

DE OPLOSSING

In een transitie van 8 maanden zijn de 12 teams gecoacht op agile werken. Specifieke kennis van de IT-omgeving is ingebracht door de specialisten van Agile 42. Daarnaast hebben we met management en de teams gewerkt aan het neerzetten van agile portfolio management en het wegnemen van blokkades die de teams hinderden om snelheid te maken, zoals bestaande management- en besluitvormingsprocessen.

Samen met hun product owners werken de teams nu continue aan verbetering van zichzelf en de business van USG People. Zodat ze snel kunnen inspelen op de digitale veranderingen.

USG PEOPLE DIGITALE TRANSFORMATIE

DE KLANT

Bij USG People, een grote uitzendorganisatie en HR-dienstverlener met merken als Start People, Unique en USG Professionals hebben we meerdere projecten gedaan. De constante reden achter de projecten was de digitale transformatie waar de uitzendsector in zit. De verschillende projecten werden geïnitieerd en ondersteund door C-level van de organisatie.

BETROKKENHEID

In de uitvoering zijn diverse multidisciplinaire teams dwars door de organisatie actief aan de slag gegaan. Zo hadden we de juiste expertise aan boord om tot goede inzichten te komen. De betrokkenheid van grote delen van de organisatie heeft de bewustwording ten aanzien van de urgentie voor de digitale transformatie.

DE PROJECTEN

We hebben USG People geholpen met:

  1. Visievorming rondom nieuwe marktkansen en proposities
  2. Identificeren van digitale oplossingen voor significante verbetering van de klant- en kandidaatervaringen (Customer Journey)
  3. In kaart brengen van nieuwe HR-technologie (HR Tech Radar)
  4. Analyse van klanten en huidige capabilities om te komen tot innovatieve proposities
  5. Bootcamp rondom lean startup en business model innovatie

Benieuwd naar een soortgelijke case?

Ga naar ABN AMRO

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

Neem contact met ons op