VERGROTEN VAN ONDERNEMERSCHAP

“DE BMC HEEFT ONS ALS BESTUUR HANDVATTEN GEGEVEN OM MEER BEZOEKERS TE GENEREREN, HET MUSEUM NOG BETER OP DE KAART TE ZETTEN EN OOK DE SAMENWERKING TE VERSTERKEN.”

DE KLANT

De Provincie Utrecht is in 2013 begonnen met culturele instellingen te helpen beter inzicht te krijgen in hun businessmodel.

Utrecht is een topregio op het gebied van wonen, werken én recreatie. Om aantrekkelijk te blijven ziet de provincie het belang van investeren in cultuur, zoals festivals, cultuureducatie en bibliotheken. Ook het stimuleren en versterken van cultureel ondernemerschap krijgt veel aandacht. Samen met gemeenten wil de provincie cultuur in de regio versterken door middel van innovaties en kennisdeling.

HET DOEL

De Provincie Utrecht wil culturele instellingen in de periode 2017-2019 blijven ondersteunen in het versterken van ondernemerschap, door drie trajecten te organiseren.
De culturele instellingen leren zakelijke kansen en verbetermogelijkheden te identificeren met hulp van visuele tools zoals het Business Model Canvas (BMC).

DE OPLOSSING

Acht culturele instellingen uit de provincie Utrecht krijgen de kans om hun business model te verbeteren door middel van de BMC Express. In een compact programma ondersteund door externe experts op cultureel en business vlak. We gaan verbeteren door te ‘doen’. Met elkaar krijgen we meer inzicht in: wie is onze bezoeker? Hoe kunnen wij meer inspelen op de behoeften van huidige en potentiële bezoekers? Hoe trekken we meer bezoekers aan? Waar liggen kansen voor samenwerkingen? En hoe kunnen we onszelf beter organiseren?

 Het is geen individuele reis. Op de stations trekken de culturele instellingen met elkaar op. We delen met elkaar wat we geleerd hebben. Wat we lastig vinden. Geven elkaar tips. Waarbij we vervolgens onze eigen reis weer zelf, maar als het goed is gemakkelijker, kunnen vervolgen. Tijdens het traject wordt nadrukkelijk contact gezocht met voormalig deelnemers aan het BMC traject. Zij delen hun ervaringen op het BMC vlak en helpen de huidige deelnemers verder in het ontplooien van ondernemerschap door te fungeren als mentoren tijdens het traject.

De eerste editie (2017) van de BMC Express heeft haar eindstation bereikt. Hier vertelden de culturele instellingen (Filmtheater ’t Hoogt, Vechtstreekmuseum, Openluchttheater Cabrio Soest, Stadsschouwburg Utrecht, Cultuur Platform Woerden en Stedelijk Museum Vianen) wat zij geleerd hebben en hoe zij hun ondernemerschap hebben vergroot.

Inschrijven voor de volgende edities in 2018 & 2019 kan op www.strategiemakers.nl/bmc-express/

Benieuwd naar een soortgelijke case?

 

Ga naar Spark

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen?

 

Neem contact met ons op