Not in My Backyard

Afgelopen week was ik op de Service Design Global Conference. Dit jaar gehouden op het Westergasterrein in Amsterdam. Alles over Service Design. Hoe kunnen we de Customer Experience alsmaar verbeteren?

Ik heb daar een nieuw ‘woord’ geleerd. Op het Westergasterrein. NIMBY. Ofwel. Not In My Backyard.

Het werd geïntroduceerd door Cathy Huang van CBi ChinaBridge. Blijkbaar ook een relatief nieuw woord in China. Maar wel veelvoudig gebruikt de laatste tijd. Want we willen met elkaar van alles. De mooiste spullen, het lekkerste eten en gewoon het beste van het beste. En al die spullen/eisen/wensen moeten ergens gerealiseerd worden. Maar. Not In My Backyard. Wie wil er tegen een lelijke fabriek aan kijken? Ja we willen energieneutraal. Liever windenergie dan door middel van olie verkregen. Maar een windmolen bij mij in de tuin? Echt niet.

Service Design Nimby

Dat dus. Zo lang het maar ergens anders is, en niet in mijn eigen gezichtsveld. Herkenbaar? Ja. Ik denk het wel.

SERVICE DESIGN

Maar wat heeft Service Design daar dan mee te maken? Waarom dat verhaal tijdens #SDGC16?

China heeft ook te maken met dat probleem. Sterker nog. De overheid moedigt B2G aan. Organisaties; please grow! Maar waar?

Met de wens van B2G groeit ook het gebruik van NIMBY in China. Daar heeft ChinaBridge iets op gevonden. Wat als we Service Design namelijk integreren in het ontwikkelen van organisaties? Voorbeeld dat gebruikt werd was een waste company. In China wordt veel vuilnis geproduceerd. Heel veel. Het waste bedrijf wilde een nieuwe fabriek neerzetten, maar je raadt het al. De omgeving protesteerde. “Niet hier!” Not In My Backyard. Wat hebben ze gedaan?

In plaats van stug doorbouwen een community creëren. De omgeving betrekken bij het ontwikkelen van de nieuwe fabriek. Wensen verzamelen. Waar ligt de behoefte van de inwoners van het stadje? En van de bedrijven in de omgeving? De inwoners zelf kwamen met allerlei ideeën zoals het aanleggen van een park. De plek is nu een fijne plek geworden. Waar de omgeving komt om te wandelen of een lunch te eten. Met elkaar gecreëerd.

En ondertussen wordt er gewoon keiharde business gevoerd. Want de fabriek staat er, en het vuilnis wordt daar iedere dag gebracht en verwerkt. Maar nu een win win voor beiden. En actievoerders zijn misschien wel ambassadeurs geworden.

Dus wil je NIMBY vermijden? Vergeet dan niet je omgeving te betrekken. Niet achteraf of ergens halverwege. Right from the start! Het lijkt zo makkelijk.

Share This