Startup Launch Class week 4 – een uniek programma voor startups

STARTUP LAUNCH CLASS

Gezamenlijk hebben ING, ACE Venture Lab en Strategiemakers een bijzonder programma ontwikkeld. Startup Launch Class: in 10 weken tijd werken 10 startups uit het netwerk van ACE Venture Lab met begeleiding van agile coaches van ING en onder supervisie van Strategiemakers aan hun business model. Dat belooft een intensieve periode voor de startups en de begeleidende partijen. Hoe doe je dat, je bedrijf een boost geven in slechts 10 weken?

Het programma dat medio oktober is gestart is de tweede editie. De eerste editie liep in het voorjaar van 2016. Zie hier voor een impressie van deze eerste succesvolle editie.

Het programma bestaat uit een wekelijks webinar dat wordt gegeven door Rogier van Strategiemakers. Het Business Model Canvas dat onder andere wordt gebruikt in uit de Lean Startup methode staat hierin centraal.

BUSINESS MODEL CANVAS

Tja, dat is mooi zo’n business model canvas…maar waar te beginnen? Voor sommige startups blijkt het model al bekend, maar dat het meer is dan een invuloefening wordt al snel duidelijk. Tijdens en na afloop van het eerste webinar blijkt dat er veel belangstelling is van de startups. Er komen de nodige vragen binnen over het voorbereiden van de werksessie en het Business Model Canvas. krijgt Strategiemakers al de nodige vragen. Gelukkig treden de agile coaches van ING gedurende de week echt in hun coachende rol om de eerste verkennende oefening met de startups te doen. De focus ligt eerst op de customer segments en de value proposition.

bmc

Op vrijdag vindt de wekelijkse werksessie van Startup Launch Class plaats in het Wibauthuis in Amsterdam. De eerste vrijdag krijgen de startups de eerste kans om hun bedrijf te pitchen voor collega innovators. Heb je al gehoord van Oesterwijf, Stairway to travel, Ticketzdeal, Influu, Sponsormeter.com, Pasteis, Nanonow, Damsko en Twistywraps.

Misschien nu nog niet maar hou deze creatieve jonge bedrijven in de gaten. De komende maanden zal hun business zeker verder groeien en zullen zij de Nederlandse en/of buitenlandse markt bestormen.

  • Pasteis; brengen de heerlijke Pasteis de Nata naar koffiezaken in Amsterdam en Nederland.
  • Nanonow; brengt (nano) technologie naar bedrijven.
  • Sponsormeter.com; het platform waar sportverenigingen of individuen hun sponsoring kunnen ophalen en bijhouden.
  • Damsko; Nederlandse vintage racefietsen terug naar deze tijd halen.
  • Oesterwijf; steekt oesters op feesten en partijen waarbij het draait om de beleving.
  • Stairway to travel; bieden de reiziger inspiratie op basis van interesses.
  • Influu; bieden een platform waar micro-influencers en (grotere) merken elkaar kunnen uitkiezen om elkaar te versterken.
  • Twistywraps; verkoopt extravagante wraps of feesten en partijen.
  • Ticketzdeal; bouwt hét nieuwe platform voor het ruilen van kaarten voor bijvoorbeeld EDM feesten in New York.
  • Flexlending; een lening binnen 5 minuten mogelijk maken voor mensen met flexibel werk.

HET TWEEDE WEBINAR

Ook tijdens het tweede webinar van startup launch class besteedt Rogier opnieuw veel aandacht aan de belangrijke onderdelen klantsegment en waardepropositie. Het belang van deze twee elementen kan Rogier niet duidelijk genoeg maken: “Uiteindelijk gaat het erom om een product-market fit realiseren. In tien weken proberen we hier zo ver en diep mogelijk in te gaan.”

Op vrijdag tijdens de tweede werksessie wordt duidelijk waarom dat zo belangrijk is. Je kunt namelijk geen business bouwen op assumpties. Om te weten waar de werkelijke acties, behoeften en weerstanden van je potentiële klanten zitten moet je naar je klanten toe. Het komt allemaal pas echt tot leven als je ‘de straat op gaat’ en het live aan potentiële klanten gaat vragen. En dan natuurlijk niet vanuit een willekeurig interview maar heel gericht vanuit een helder geformuleerde hypothese. Zo doorloop je de volgende fasen:

  • Je maakt een hypothese
  • Vanuit deze hypothese ontwerp je je experiment (interview in dit geval)
  • Uit je experiment haal je waardevolle resultaten
  • Uit je resultaten volgen conclusies en bepaal je de volgende stap

En dan begint de iteratie met opnieuw een hypothese, experiment, resultaat, conclusie en volgende stap.

De hypothese vormt de basis van het experiment. De ondernemers moeten de komende weken diverse experimenten doen en gebruiken hiervoor het Lean Agile Workbook. Het Lean Agile Workbook helpt bij het scherp formuleren van het experiment alsook het bijhouden van de resultaten en de learnings van de verschillende experimenten in de loop van de tijd. Het eerste experiment gaat van start: een ‘straatinterview’.

Overigens is het houden van een interview op straat nog helemaal niet zo eenvoudig maar ook daar weet Strategiemakers wel raad mee. Alle ondernemers gaan op pad met goede tips uit eigen praktijk en ook aan de hand van dit filmpje.

DE ONDERNEMERS VAN SPONSORMETER LATEN ZIEN HOE HET MOET

Marco, David en Reinier van Sponsormeter.com bleken geboren interviewers. Sponsormeter bestaat al een paar jaar en won al de Rabobank Ondernemersprijs 2014, maar wil een nieuw product in de markt zetten en de bestaande slc1producten verder uitbreiden. De assumptie was dat meer dan de helft van de mensen bereid zijn om een goede bekende te steunen met een bedrag van minimaal EUR 10 bij het realiseren van een droom, voor het experiment werd gekozen voor het deelnemen aan de EK zwemmen. Er werden maar liefst 22 interviews gehouden op straat en de assumptie werd bevestigd dat mensen hiertoe zeker bereid zijn. Slechts 4 van de 22 geïnterviewden gaven aan dit niet te willen doen. Het minimum bedrag bleek geen reden om niet te doneren.

En wat nu? Op naar het volgende experiment… Ik ben benieuwd wat het volgende experiment wordt en wat daar de resultaten van zullen zijn. Uiteindelijk moet hiermee natuurlijk steeds duidelijker worden wat klanten al dan niet willen en dat vormt de basis voor je value proposition. Week 3 van Startup Launch Class belooft een interessante week te worden voor iedereen.

 

Share This