“Hoe heeft het zo snel kunnen gaan?” Ik probeer mijn geheugen harder te laten werken. Het begon in China. Daar zou het ook blijven toch? Net als SARS. Die Corona-variant bleef ook een goed eind verwijderd van ons kikkerlandje. Verschrikkelijk, maar wel ver van ons bed.

Mocht SARS destijds COVID-19 zijn geweest, dan was ik waarschijnlijk laconieker geweest. In 2003 zag mijn eigen wereld er behoorlijk anders uit dan nu. 30 jaar. Gedreven consultant bij KPMG. Ruim appartement in de Amsterdamse Pijp. Samenwonend. Weekend barstensvol activiteiten met vrienden. In onze bubbel.

Nu komt COVID-19 binnen. Hard. In de eerste plaats om gezondheidsredenen, al behoren mijn dierbaren en de mensen van ons team niet tot een risicovolle groep. Je maakt je toch zorgen om… precies, al die dingen waar ieder normaal mens zich zorgen over maakt.

Ondernemerschap

Bovendien, ik ben nu ondernemer. Niet van 1 bedrijf maar van 2. Niet dat ik van nature nou zo’n ondernemer ben, inkopend, handelend en verkopend bij de vleet vanaf de middelbare school. Mijn ondernemerschap kwam voort uit liefde voor mijn vak, consultancy, en omdat ik af en toe met leuke ideeën of oplossingen kan komen waar mensen blij van worden.

Met die creativiteit startte ik Strategiemakers, samen met mijn co-founder Ferry, begin 2012. Verrezen uit de as van de financiële crisis. New-kid-on-the-block die strategische consultancy anders wilde gaan doen. Vernieuwend, innovatief, creatief, ontwerpend, samenwerkend.

Daar kwam in 2016 de Strategiefabriek bij. We wilden een plek creëren waar we lekkerder konden samenwerken met klanten. Met fysieke ruimtes die meewerkten in plaats van een ergerlijke hindernis te zijn. Die plek vonden we in Amsterdam Zuidoost. Nota bene midden tussen de kantoorkolossen in een oud pand van gemeentelijke parkeerbeheer. In het hart van de omgeving waar onze klanten gehuisvest zijn. Dichtbij en toegankelijk.

Van het begin af aan hadden we het idee dat we die plekken niet voor onszelf moesten houden. We stelden de Strategiefabriek open voor andere teams. Lekker aan de slag in een creatieve omgeving, die wij voor je hebben bedacht, ontworpen en ingericht. Industrieel, ietwat ruw, minimalistisch en puur gericht op functionaliteit. Wil je met je team ontwerpen, dan moet een ruimte er totaal anders uitzien, dan wanneer je wilt presenteren, of dingen wilt maken. Kenmerk van de fabriek: energie, actief bezig zijn, samenwerken aan mooie resultaten.

Zo zaten we met Strategiemakers en de Strategiefabriek precies op de goede thema’s. Innovatie. Agile. Design. Creativiteit. Thema’s die onze beide bedrijven aan elkaar verbindt en versterkt. Het was ‘spot on’.

Na een reeks bloeiende jaren was 2019 opeens een lastiger jaar. In Utrecht hadden we een 2e Strategiefabriek geopend met wat aanloopproblemen. Bij Strategiemakers wilden we graag de business een verdere boost geven, wat minder soepeltjes liep dan gehoopt. Tegelijkertijd had ik in mijn hoofd gehaald dat we ons moesten gaan wapenen tegen een mogelijke recessie. Niet dat er concrete signalen voor waren, maar de gedachte dat eens in de 7–8 jaar het economisch tij keert, sluimerde door mijn hoofd. Ging het daarom wat minder spontaan en als vanzelf?

De recessie bleef uit. Tijdens ons jaarlijkse kerstdiner keken we terug op een bewogen jaar. Met ons team leefde meer dan ooit het gevoel dat we een prachtig 2020 tegemoet zouden gaan. En kijk aan, meteen draaiden we de meest succesvolle januarimaand ooit. Prachtige projecten. Vol aan de bak voor L’Oreal, Vattenfall, Danone, GreenPort, Rabobank, Olympia. Bam!

Corona komt

Op 15 februari kwam het eerste waarschuwingssignaal. Collega Pieter stuurde een bericht op ons Slack-kanaal #buitenradar (waarin we interessante artikelen uit de wereld posten): “Coronacrisis kondigt het einde van de globalisering aan. Mijn hart maakte een sprongetje bij het lezen van deze titel. Ik zie dit soort dingen altijd als een kans. Zie je wel, nieuwe business modellen zijn nodig! Dít is waarom we bestaan: bedrijven helpen om duurzame, innovatieve organisaties te worden. Tijd om ze wakker te schudden! Typisch gevalletje beroepsdeformatie. Ik vrees dat ik zelfs over het woord ‘coronacrisis’ in de titel heen heb gelezen. Maar dat terzijde.

corona

Toen kwam het snel dichterbij. We zagen klanten voorzorgsmaatregelen nemen. ABN AMRO, een grote klant van Strategiefabriek Amsterdam, verbood per direct ‘evenementen of vergaderingen’ op externe locaties. Zo ook andere bedrijven. In een week tijd was de hele agenda van beide Strategiefabrieken leeg.

Zo abrupt is het bij Strategiemakers niet, maar ook daar worden inmiddels veel (potentiële) projecten bevroren. Wat loopt, buigen we in no time om naar 100% digitaal. Geweldig om te zien hoeveel energie er los komt in ons team. Blij met de warme banden die we met klanten hebben. Maar geef ze eens ongelijk… hun hoofd staat even niet naar innovatie, agile, design, creativiteit. We zijn plotseling niet meer zo ‘spot on’.

Aanpassingsvermogen

Wat nu? Enkel jaren geleden pepten we klanten op met de Darwin uitspraak dat je het alleen kan overleven als je ‘the most adaptable to change’ bent. Dit geldt nu des te meer voor onszelf. Met ons team slimme mensen, met tomeloze energie en inspiratie, kunnen we over de hoogste bergen en door de diepste dalen. Zo is afgelopen twee weken al wel gebleken.

We zijn bezig om onze dienstverlening duurzamer te maken, en te zorgen dat we ook in economische moeilijke tijden van enorme waarde blijven. Nú is de tijd om de zaadjes te planten voor een nieuwe bloeiende toekomst.

Het vervolg

Aankomende periode wil ik jullie meenemen in hoe we het aanpakken, wat werkt en wat niet. Wat mij betreft is dit blog de eerste in een reeks om ervaringen te delen als ondernemer van twee corona-hit bedrijven. Een ongewis avontuur met onbekende afloop.

In de culture code van ons bedrijf staat: we embrace ambuigity. Dat dus. Als nooit tevoren! Heel veel succes aan iedere ondernemer die in een soortgelijke situatie zit. Ik hoor graag over jullie ervaringen.